۰

۱۰ مورد از منابع غذایی ویتامین c

منابع غذایی ویتامین c

ویتامین C یکی از ویتامین‌های مهمی است که بدن انسان به آن احتیاج دارد. منابع غذایی ویتامین c به وفور در سبزیجات یافت می شود. کافیست روزانه برخی از این مواد غذایی را استفاده کنیم تا نیاز بدن ما به این ویتامین تامین گردد.این ویتامین فواید زیادی برای بدن انسان دارد، مصرف ویتامین سی برای پوست فواید زیادی دارد و موجب درمان سریع‌تر زخم‌ها می‌شود و از پیری زودرس پوست جلوگیری می‌کند. علاوه بر این مصرف ویتامین سی می‌تواند دوره سرماخوردگی را کاهش دهد. اما مسئله‌ای که مهم است این است که بدن انسان‌ها برخلاف حیوانات قادر به تولید ویتامین سی نیست پس باید منابع غذایی و میوه‌هایی که حاوی این ویتامین هستند را بشناسید و حتما در رژیم غذایی روزانه خود قرار دهید. در این مقاله با ما در سایت بانوی پارسی همراه باشید تا با منابع غذایی ویتامین c آشنا شوید.

ویتامین C یا اسید اسکوربیک

ویتامین C را با نام‌های اسید اسکوربیک (اسکوربیک اسید) نیز می‌شناسند؛ پس هر کجا که با این اسم برخورد کردید بدانید درباره ویتامین سی صحبت می‌شود.

منابع غذایی ویتامین c | ویتامین c در چه مواد غذایی وجود دارد

منابع غذایی و میوه‌های مختلفی وجود دارد که حاوی اسید اسکوربیک هستند. در ادامه به معرفی مواد غذایی که حاوی این ویتامین هستند می‌پردازیم و همچنین در مقاله‌ای مجزا به معرفی میوه‌هایی که حاوی ویتامین سی هستند، پرداختیم.

فلفل‌های چیلی

یکی از منابع غذایی ویتامین c فلفل‌های چیلی هستند. یک فلفل‌ سبز چیلی حاوی ۱۰۹ میلی‌گرم اسید اسکوربیک است و در یک فلفل چیلی قرمز ۶۵ میلی‌گرم ویتامین سی وجود دارد.علاوه بر این موضوع، فلفل‌های چیلی سرشار از کپسایسین هستند که قادر است به کاهش درد و التهاب کمک کند.

فلفل دلمه‌ای (زرد، قرمز و سبز)

فلفل دلمه‌ای زرد یکی دیگر از منابع غذایی حاوی ویتامین C است. اسید اسکوربیک موجود در فلفل دلمه‌ای زرد با بالغ شدن آن افزایش می‌یابد. نصف فنجان از فلفل دلمه‌ای زرد ۱۳۷ حاوی ۱۳۷ میلی‌گرم ویتامین سی است.
فلفل دلمه‌ای قرمز یکی از منابع ویتامین سی است که یک فنجان خرد شده‌ای آن، سه برابر ویتامین سی موجود در پرتقال را دارد این بدان معنا است که در یک فلفل دلمه‌ای قرمز تقریبا معادل ۱۹۰ میلی گرم ویتامین سی وجود دارد.
یکی دیگر از منابعی که سرشار از ویتامین سی است، فلفل دلمه‌ای سبز است. در یک فنجان فلفل دلمه‌ای سبز ۱۲۰ میلی گرم اسکوربیک اسید وجود دارد.

زعفران

زعفران یکی از طعم‌دهنده‌هایی است که در بسیاری از غذاهای ایرانی مورد استفاده قرار می‌گیرد یا به صورت دم‌نوش استفاده می‌شود. یک قاشق چای‌خوری زعفران حاوی ۰.۸۱ میلی‌گرم ویتامین C است.

گشنیز خشک

گشنیز خشک یکی دیگر از طعم‌دهنده‌هایی است که حاوی ویتامین سی است. این ماده از بذر گیاه گشنیز به دست می‌آید. این ماده غذایی یکی از طعم‌دهنده‌های اصلی در کشورهای آسیایی، آمریکای جنوبی و سواحل مدیترانه است. یک قاشق چای‌خوری از گشنیز خشک حاوی ۱۱.۳۳ میلی‌گرم ویتامین سی است.

کلم قرمز

کلم قرمز یکی دیگر از مواد غذایی حاوی ویتامین C است. در یک پیمانه از این ماده غذایی ۵۰.۷۳ میلی‌گرم اسید اسکوربیک وجود دارد. شما می‌توانید با تهیه سالاد با کلم قرمز سبز و قرمز، در رژیم غذایی روزانه خود مقداری ویتامین سی، ویتامین A و فیبر به دست بیاورید.

منابع غذایی ویتامین c

گوجه فرنگی

یکی دیگر از مواد غذایی حاوی اسید اسکوربیک، گوجه فرنگی است. گوجه فرنگی در فرهنگ غذایی ایرانی استفاده زیادی دارد و در غذاها و سالاد‌های مختلفی مورد استفاده قرار می‌گیرد. یک عدد گوجه فرنگی حاوی ۲۸.۷۸ میلی‌گرم ویتامین سی است.

کلم بروکلی

کلم بروکلی یکی دیگر از مواد غذایی حاوی ویتامین سی است که می‌توان آن را به صورت خام در سالاد یا به صورت بخار پز استفاده کرد. یک پیمانه از این ماده غذایی حاوی ۱۸/۸۱ میلی‌گرم اسکوربیک اسید است. علاوه بر این، مصرف کلم بروکلی سبب می‌شود که سیستم ایمنی شما تقویت شود و در برابر سرماخوردگی و آنفولانزا مقاوم‌تر شوید.

پیازچه

یکی دیگر از منابع غذایی ویتامین c ، پیازچه است. معمولا در غذاهای ایرانی از پیازچه به عنوان طعم‌دهنده استفاده می‌شود. یک قاشق چای‌خوری حاوی ۷۴/۱ میلی‌گرم ویتامین سی است؛ علاوه بر تامین بخشی از نیاز بدن به ویتامین سی، مصرف پیازچه به کاهش سطح کلسترول و فشار خون کمک می‌کند.

گل کلم

گل کلم یکی از مواد غذایی حاوی ویتامین سی است که می‌تواند بخش زیادی از نیاز روزانه‌ی بدن ما به این ویتامین را رفع کند. یک پیمانه گل کلم حاوی ۴۶ میلی‌گرم اسید اسکوربیک است. علاوه بر این کالری پایین گل کلم آن را در دسته موادی قرار می‌دهد که برای یک رژیم غذایی سالم بسیار مناسب است.

اسفناج

اسفناج یکی از منابع غذایی سرشار از ویتامین سی است. در یک فنجان اسفناج خرد شده خام ۱۹۵ میلی‌گرم ویتامین سی وجود دارد. مصرف اسفناج به صورت خام بهتر است زیرا پخت آن سبب کاهش ویتامین سی موجود در اسفناج می‌شود. یک فنجان اسفناج پخته شده، حاوی ۱۱۷ میلی‌گرم اسید اسکوربیک است.

جمع بندی

منابع غذایی ویتامین c بسیار زیاد هستند ولی بدن ما به میزان کمی از ویتامین ث بصورت روزانه نیاز دارد.  در آینده این مواد غذایی حاوی ویتامین ث را کامل تر می کنیم.

این مقاله چقدر براتون مفید بود؟

از 1 تا 5 به این صفحه یه امتیاز بده

میانگین رتبه : ۴.۸۳ *** تعداد رای : ۲
spinner در حال ثبت رای

نظرات کاربران

سلام به شما کاربر محترم وبسایت پرشین لیدی، خیلی خیلی خوشحال میشیم اگر نظر خودتون رو درباره مقاله بالا برای ما بنویسید. اما لطفا از موارد زیر پرهیز کنید.

  • لینک در کامنت ارسال اصلا قرار ندید چون تایید نمیشه
  • از الفاظ رکیک و بی ادبانه خودداری کنید
  • از کلماتی چون (عالی بود ، ممنون و ....) استفاده نکنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای امنیت، از سرویس reCAPTCHA Google حریم خصوصی و شرایط استفاده استفاده کنید.

با این شرایط موافق هستید.