پرشین لیدی
۰

انواع دمنوش هایی که معجزه برای کاهش استرس و آرامش اعصاب هستند

دمنوش آرامبخش

دمنوش آرامبخش زیادی وجود دارد که می توانید گیاه آنرا از عطاری تهیه کرده و به راحتی در منزل درست کنید. این دمنوش ها اکثرا کمک به آرامش اعصاب دارند و اکثر آنها کمی خواب آور هستند. در این پست در پرشین لیدی به معرفی بهترین دمنوش های کاهش استرس و آرامش اعصاب می پردازیم.

برای کاهش استرس چه بخوریم

گیاهان دارویی زیادی هستند که در زمینه کاهش استرس و آرامش اعصاب مفید هستند. این گیاهان هرکدام خواص و مضرات خودشان را دارند و طبع آنها متفاوت است. بنابراین استفاده از هر نوع گیاهی، پیش از آن باید مورد مطالعه قرار گیرد تا استفاده از آنها کار را خرابتر نکند. بسیاری از افراد با این تفکر که گیاهان دارویی هیچ ضرری ندارند، هر نوع گیاهی که به آنها پیشنهاد می شود را استفاده می کنند. اما در نظر داشته باشید، اگر طبع این گیاه به طبع بدن شما سازگار نباشد، امکان برهم خوردن مزاج شما وجود دارد که این تغییر مزاج آغاز مشکلات فراوان در زمینه های گوناگون است. در این مقاله برای کاهش استرس گیاهانی معرفی شده که شما باید با توجه به مزاج شناسی خودتان و تمامی مضراتی که در هر گیاه دارویی وجود دارد، از دمنوشی که کمتری ضرر و بیشترین فایده را برای شما دارند، استفاده کنید.

دمنوش داروهای سنتی آرام بخش

از ترکیبات دمنوش آرامبخش می توان ترکیبی از گیاهان دارویی بابونه، نعناع گربه ای، اسطوخودوس و گل گاوزبان نام برد.این ترکیب مزایای زیادی برای درمان بی خوابی و تسکین استرس دارد. بابونه و اسطوخودوس برای کمک به رفع اضطراب شناخته می شوند. گرچه نعناع گربه ای و گل گاوزبان در درجه اول برای بهبود کیفیت خواب استفاده می شوند اما ممکن است به کاهش اضطراب نیز کمک کند. در ادامه به معرفی و توضیحاتی در رابطه با این نوع دمنوشها پرداختیم.

دمنوش گل گاوزبان با خاصیت آرام بخش

گل گاوزبان گیاهی ست با گل های بنفش و زیبا. از خواص این می توان به مهمترین آنها، یعنی آرامش اعصاب اشاره کرد. همچنین با داشتن خواص ضدالتهابی، به درمان جوش و آکنه کمک می کند. طبع گل گاوزبان گرم و تر است. این گیاه دارویی نشاط آور است و خاصیت شادی آور دارد. پس به درمان افسردگی و اضطراب کمک می کند. نوشیدن دمنوش گل گاوزبان پیش از خواب می تواند به درمان بی خوابی کمک کند. به افرادی که باردار هستند یا بیماری کبدی دارند مصرف این دمنوش توصیه نمی شود. 

یک قاشق گل گاوزبان را با دولیوان آب جوش در قوری بریزید. قوری را روی حرارت ملایم ۲۰ تا ۳۰ دقیقه قرار دهید تا دم بکشد. سپس آنرا در لیوان بریزید و وقتی کمی ولرم شد یک قاشق مرباخوری عسل به آن اضافه کنید.

دمنوش به لیمو برای کاهش استرس

به لیمو خواص فراوانی دارد. یکی از این خواص که در این پست به آن میپردازیم، خاصیت آرام بخش و ضد استرس آن است. برای تهیه دمنوش آرامبخش به لیمو برگ های خشک به لیمو را از عطاری تهیه کنید. یه قاشق مرباخوری را به همراه یک لیوان آب جوش در قوری ریخته و ۱۰ تا ۱۵ دقیقه روی حرارت ملایم دم بدهید. سپس از صافی رد کنید و پس از ملایم شدن دمای آب، به آن عسل یا نبات اضافه کنید.

دمنوش خواب آور

طرز تهیه دمنوش بابونه برای خواب

بابونه خشک و تمیز را در یک لیوان یا ماگ دردار بریزید، روی آن آب جوش ریخته و درب بگذارید تا ۳ دقیقه دم بکشد.  سپس به کمک صافی در فنجان دیگری بریزید. میتوانید با عسل یا آب لیموی تازه آن را میل کنید. دمنوش آرامبخش بابونه را نیم ساعت پیش از خواب نوش جان کنید.

دمنوش آرامبخش اسطوخودوس برای آرامش اعصاب

اسطوخودوس یا لاوندر ، گیاهی است با عطر بی نظیر، که با خواص آرام بخش سبب آرامش اعصاب می شود. این گیاه سرعت فعالیت دستگاه عصبی را پایین می آورد و به رفع اضطراب و بی خوابی و افسردگی کمک می کند. طبع اسطوخودوس گرم و خشک است. پس برای افراد با طبع سرد و مرطوب بسیار مفید و برای افراد دارای طبع گرم بهتر است از دمنوش آرامبخش دیگری استفاده کنند. نوشیدن چای لاوندر یا دمنوش اسطوخودوس پیش از خواب، از اختلالات خواب جلوگیری می کند. اختلالاتی همچون چندین بار بیدار شدن در طول شب، و خواب سبک و غیر عمیق. یک ساعت پیش از خواب شبانه یک فنجان از این دمنوش آرامبخش را بنوشید. طرز تهیه دمنوش اسطوخودوس به این صورت است که یک قاشق مرباخوری برگ خشک شده آنرا درون یک لیوان آب جوش بریزید و سر آن را ببندید و پس از ۱۰ دقیقه بنوشید. 

چای سبز  قوی ترین تقویت کننده اعصاب

خواص چای سبز بسیار فراوان است، که یکی از آنها آرامش اعصاب است. این چای به دلیل خواص آنتی اکسیدان سبب آرامش قلب و سیستم عصبی بدن می شود. به ازای ۱ لیوان بزرگ آب، ۲گرم برگ چای سبز استفاده کنید. آب تصفیه شده را گرم کنید تا به ۸۰ درجه سانتی گراد برسد(پیش از جوش آمدن) چای سبز را درون قوری بریزید و سپس آرام آرام آب گرم را به آن اضافه کنید. درب قوری را ببندید و اجازه دهید ۱ر تا ۳ دقیقه دم بکشد. بهترین زمان مصرف چای سبز صبح است. به دلیل کافئین بالایی که دارد موجب نشاط و بیخوابی می شود. پس شبها از مصرف این چای بپرهیزید.

دمنوش آرامبخش چای زعفران

زعفران به دلیل غنی بودن از آنتی اکسیدان ها، نوشیدن آن در طول روز به بهبود خلق و خو کمک می کند. زعفران معروف است به گیاه نشاط آور. بنابراین برای بازگردانی نشاط و حال خوش، و دوری از کسالت و بیحالی، نوشیدن چای زعفران یا دمنوش آن می تواند مفید باشد. شما با افزودن زعفران به چای سیاه دم شده می توانید از فواید هر دونوع چای استفاده کنید.

اما برای تهیه دمنوش زعفران، مقداری زعفران ساییده شده، تقریبا یک چهارم قاشق مرباخوری در یک قوری ریخته و ۱ لیوان آب به آن اضافه کنید و هم بزنید و ۲۰ دقیقه روی حرارت غیرمستقیم قراردهید تا دم بکشد. سپس وقتی در لیوان ریختید، کمی صبر کنید تا از داغی بیوفتد، سپس نبات یا عسل اضافه کنید. همچنین می توانید ۲ قاشق گلاب در انتها به آن بیفزایید تا خواص آرامبخش گلاب را نیز داشته باشید و از عطر و بوی این دمنوش لذت ببرید. علاوه بر این نوع جوشاندن زعفران، برای بهتر شدن عطر و رنگ زعفران، میتوانید در تکه ای کوچک از یخ، زعفران ساییده شده را بریزید، سپس وقتی رنگ کاملا باز شد آنرا در قوری ریخته و باقی مراحل را انجام دهید. زعفران دارای مزاج گرم و خشک است بنابراین استفاده از این دمنوش و چای برای افراد با مزاج سرد مناسب تر است. افراد دارای مزاج صفراوی و کبد گرم، بهتر است از زعفران کمتر استفاده کنند. 

جمع بندی

در این پست به معرفی بهترین دمنوش آرامبخش گیاهی و تقویت کننده اعصاب پرداختیم. پیش از استفاده از هرکدام این دمنوش ها، بهتر است به نکاتی توجه کنید. در صورت استفاده از داروهای آرام بخش یا ضدافسردگی و خواب آور،از دمنوش های آرامبخش، استفاده نکنید. زیرا امکان تداخل استفاده از دونوع دارویی که یک کار خاص را انجام میدهد زیاد است. در دوران بارداری و شیردهی استفاده از هرگونه گیاه دارویی باید تحت نظر پزشک انجام شود. شما هم تجربه ای در زمینه استفاده از دمنوشهای گیاهی دارید؟ لطفا با ما درمیان بزارید.

به این مقاله چه امتیازی میدهید؟
spinner در حال ثبت رای

نظرات کاربران

سلام به شما کاربر محترم وبسایت پرشین لیدی، خیلی خیلی خوشحال میشیم اگر نظر خودتون رو درباره مقاله بالا برای ما بنویسید. اما لطفا از موارد زیر پرهیز کنید.

  • لینک در کامنت ارسال اصلا قرار ندید چون تایید نمیشه
  • از لحاظ رکیک و بی ادبانه خودداری کنید
  • از کلماتی چون (عالی بود ، ممنون و ....) استفاده نکیند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

برای امنیت، از سرویس reCAPTCHA Google حریم خصوصی و شرایط استفاده استفاده کنید.

با این شرایط موافق هستید.