0

بوتاکس انجام دهیم یا نه؟

بوتاکس

بوتاکس چیست؟

همیشه خانمها دوست دارند بدانند که چگونه زیباتر باشند. بسیاری از افراد بخصوص خانم ها، با رسیدن به سن خاصی خواهان بازگشت زیبایی شان هستند. یکی از راههای از بین بردن خطوط و چروک صورت، بوتاکس است. با این عمل می توان مدت کوتاهی به زیبایی و پوست جوان رسید.

بوتاکس یک نوع سم به نام بوتولینوم است که تزریق آن در زیر پوست،سبب فلج شدن عضلات آن ناحیه و از بین رفتن چین و چروک صورت خواهد شد. این عمل ظاهری جوان تر را برای مدتی ایجاد خواهد کرد .
اثرات بوتاکس بسته به تزریقات قبلی بین ۳ تا ۶ ماه به طول می انجامد. به طور متوسط هر ۳ تا ۶ ماه یکبار تجدید می شود .
شاید برای بعضی از افراد این سوال پیش بیاید که اگر تزریق بوتاکس در دوره های تعیین شده تکرار نشود آیا پوست از حالت قبل بدتر خواهد شد؟ در جواب این سوال باید گفت خیر . در صورت عدم تمدید آن ، پوست فقط به حالت قبل بر خواهد گشت و حتی امکان دارد پس از چند مرتبه تزریق ، مقداری از چین و چروک ها کمرنگ تر هم شوند .

تزریق بوتاکس بین ۱۰ الی ۲۰ دقیقه به طول می انجامد و شروع اثر آن بین ۴ تا ۷ روز است .

از آنجا که بوتاکس عمدتا جذب عضلات محل تزریق می شود و مقادیر بسیار ناچیزی از آن وارد گردش خون می گردد، با دوزی که برای باز کردن چروک‌ها به کار می‌رود، تقریبا هیچ عارضه مهمی ایجاد نمی‌کند.

البته مثل هر تزریق دیگری ممکن است سوزش و قرمزی خفیفی در محل تزریق ایجاد می کند. که پس از چند ساعت خودبه‌خود برطرف می‌شود. به علاوه در برخی از افراد پس از تزریق آن، سردرد یا تهوع خفیف یا علائم سرماخوردگی ایجاد می‌شود که معمولا طی 2 تا 3 روز بهبود می‌یابد.

هر چند این تزریق عارضه جسمی مهمی ایجاد نمی کند، اما می‌تواند باعث فقدان جلوه عضلات صورت و ایجاد حالت انجماد در افراد شود.

محققان معتقدند فردی که بوتاکس به صورتش تزریق شده قادر است به محرک‌های احساسی و هیجانی واکنش نشان دهد. اما تغییرات کم عضلات صورت در اثر این تزریق باعث می‌شود بازخوردهای کمتری از طرف عضلات بی‌حرکت صورت به مغز ارسال شود. بر اساس مطالعات ثابت شده است تاثیر حالت چهره بر مغز می‌تواند در حس ما نیز تاثیر داشته باشد. به عبارت دیگر خندیدن باعث می‌شود که احساس شادی کنیم . همچنین اخم‌ کردن احساس ناخوشایندی در ما ایجاد می‌کند.

بوتاکس

عوارض ماندگار بوتاکس

هیچ عارضه جانبی طولانی مدت با تزریق بوتاکس گزارش نشده است. استفاده آسان،‌ تهاجم اندک و تحمل خوب بیمار و خطرات بسیار کم آن از مزایای درمان با این تزریق است. و آن را تبدیل به یک جزء اجتناب ناپذیر از درمان های زیبایی کرده است که به تنهایی یا در ترکیب با جراحی و تزریق ژل و چربی و جوانسازی با لیزر به کار می رود. درمان و تزریق درست آمپول آن یک علم و هنر است . با استفاده از تکنیک دقیق تزریق به عضلات هدف، ایجاد عوارض را به حداقل می رساند. اگر تکنیک تزریق صحیح نباشد عضلات غیرهدف یا بافت های غددی اطراف تحت تاثیر قرار می گیرد . سبب ایجاد عوارضی مانند افتادگی پلک، شل شدن پلک پایین، اشک ریزش، دو بینی، افتادگی پلک، شل شدن پلک پایین، اشک ریزش، دوبینی،‌ افتادگی ابروها و کاهش قدرت بستن چشم ها می شود. بهبود افتادگی پلک ها و ابروها گاهی تا 3 ماه طول می کشد.

کبودی موضعی گذرا، خشکی چشم، دو بینی و افتادگی صورت و لبخند نامتقارن از دیگر عوارض نادر و گذرای بوتاکس است. واکنش های آلرژیک به بوتاکس گزارش شده که بسیار نادر است. در کشور ما بیشترین عوارض ناشی از تزریق بوتاکس شامل استفاده از مواد ارزان و غیر مجاز و تزریق توسط افراد غیر مجاز و غیر متخصص و آموزش ندیده می باشد. از جمله در آرایشگاه ها و سالن های زیبایی و…، است. افراد زیادی از طریق تبلیغات اینترنتی و پیامک و ایمیل و شبکه های اجتماعی، به سمت مراکز غیر مجاز از جمله آرایشگاه ها و سالن های زیبایی کشانده شده و توسط افراد غیر متخصص پوست و آموزش ندیده، داروی غیر استاندارد و ارزان برای بیماران تزریق می گردد.

تزریق بوتاکس توسط افراد غیر متخصص چه خطراتی دارد؟

متخصصان پوست و زیبایی نسبت به خطرات انجام هر گونه تزریق جهت امور زیبایی در آرایشگاه‌های زنانه هشدار داده اند. همچنین فقدان قانون مدون برای برخورد با آرایشگران متخلف را موجب تداوم دخالت آنان در امور تخصصی پزشکی دانسته اند.

تزریق بوتاکس توسط افراد غیر متخصص و بدون توجه به نکات ایمنی آن خطرآفرین است. زیرا این ماده به هر حال یک نوع “سم” است و چنانچه درست تهیه، خالص و نگهداری نشده باشد و همچنین درست تزریق نشود، موجب بروز عوارضی می‌شود که گاهی جبران‌پذیر نیست.

حتما این را هم شنیده‌اید که دوز استفاده از این سم دارویی خیلی اهمیت دارد. به‌طوری که مسمومیت شدید با این سم، به ‌علت فلج کردن عضلات تنفسی، می‌تواند منجر به مرگ شود.

دکتر شربیانی، متخصص پوست و مو و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران گفت:

“تزریق غیر کارشناسانه بوتاکس بروز خطرات گوناگونی مثل نامتقارن شدن صورت و ابروها، افتادگی پلک چشم و یا فلج صورت را به‌ دنبال دارد.

انجمن جراحان پلاستیک و زیبایی کشورمان هم نسبت به خطرات تزریق بوتاکس که در آرایشگاه‌ها و سالن‌های زیبایی انجام می‌شود، هشدار داده است و بزرگ‌ترین مشکلات آرایشگاه‌های زنانه‌ را دخالت مستقیم و غیرمستقیم آرایشگران در امور پزشکی می‌داند.”

دکتر محمد علی ماپار، متخصص پوست و مو هم خواستار تدوین سریع‌تر قانونی برای برخورد با آرایشگران متخلف شد و اظهار داشت:

“آرایشگران به بهانه انجام پیرایش و زیبایی مراجعان خود، در حوزه عمل متخصصان پوست و مو دخالت می‌کنند. تجویز کرم‌ها و پمادهای مختلف، تزریق ژل برای پف صورت و سایر نقاط بدن، تزریق بوتاکس زیر چشم و در پیشانی همگی از مواردی هستند که در حوزه تخصصی پزشکان حاذق پوست و مو یا جراحان پلاستیک است، در حالی ‌که بسیاری از آرایشگرها، خودسرانه به تجویز این مواد اقدام می‌کنند.

وزارت بهداشت و ارگان‌های مربوطه باید هر چه سریع‌تر به تدوین قانون موارد تخلف آرایشگران اقدام و از کارهای غیرعلمی آنان جلوگیری کنند.”

دکتر سیما رسایی، متخصص پوست و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی اهواز نیز گفت:

“تزریق داروی بوتاکس برای رفع چین و چروک باید توسط متخصص پوست انجام شود و تزریق این دارو توسط آرایشگران غیرمجاز است. برخی آرایشگران اقدام به تزریق این دارو در محیط آرایشگاه‌ می‌کنند که این کار نه در تخصص آرایشگران است و نه فضای آرایشگاه برای این کار مناسب است.

در صورتی که تزریق بوتاکس توسط افراد غیرمتخصص انجام شود، عوارضی مانند کبودی و تورم در ناحیه دور چشم‌ها و پیشانی، سردرد، سرگیجه و افتادگی پلک و ابرو را به همراه خواهد داشت. ”

مراقبت های بعد از تزریق بوتاکس
برای جلوگیری از پخش شدن بوتاکس به عضلات غیرهدف باید بیمار حدود 2 تا 4 ساعت به صورت نشسته یا ایستاده باشد و از مالیدن و دستکاری محل محل تزریق تا 24 خودداری کند. از بیمار خواسته می شود که 2 تا 3 ساعت بعد از تزریق عضلات هدف را منقبض و منبسط کند.

بوتاکس-صورت

تزریقات بوتاکس برای چه افرادی مجاز نیست؟

  • افرادی که سن آنها زیر ۱۸ سال است .
  • افرادی که در دوران حاملگی یا شیر دهی هستند .
  • افرادی که بیماری های قلبی عروقی حاد دارند .
  • افرادی که بیماری ام اس یا نارسایی کلیه دارند .
  • افرادی که عفونت های فعال دارند یا از نظر ایمنی بدنشان ضعیف است .
  • افرادی که بیماری اختلالات انعقادی دارند.
  • افرادی که به پروتئین گاو حساسیت دارند.
  • کسانی که بیماری عفونی و التهابی در صورت و اطراف آن دارند .
  • کسانی که از دارو های ضد انعقاد خون استفاده می کنند .
  • کسانی که در دو هفته اخیر واکسیناسیون انجام داده اند .
  • کسانی که سابقه حساسیت به این دارو را دارند.

چه محل هایی برای تزریق بوتاکس مناسب است؟

  • خطوط اخم (بین دو ابرو)
  • خطوط افقی پیشانی
  • چین و چروک های کنار چشم
  • چین و چروک های گردن
  • خطوط خنده

 

بعد از تزریق بوتاکس چه مراقبت هایی لازم است؟

  • روی محل تزریق را نباید ماساژ داد .
  • به مدت ۴ ساعت نباید دراز کشید .
  • به مدت چند ساعت از کمپرس سرد در محل های تزریق استفاده کرد .
  • عضلاتی که در آنها تزریق صورت گرفته است به طور ارادی منقبض کرد .

 

فواید بوتاکس در درمان بیماری ها

هنگامی که از بوتاکس سخنی به میان می آید اغلب ما به فکر عمل های زیبایی می افتیم و تصورمان را در این محدود می کنیم که تزریق ژل و بوتاکس برای مصارف زیبایی است. این تصور ما در ضمن این است که پزشکان از این سم برای درمان چندین ناتوانی جسمی استفاده می کند.فواید بوتاکس

فواید بوتاکس پیشگیری و بیماریها

باکتری کلستریدیوم سمی را با نامی بوتالینوم نوع AA تولید می کند. این نوع سم خطرناک به بوتاکس معروف است که این اسم برای ما بسیار آشنا است با این حال پزشکان از این سم با دوز کمی در درمان بیماری هایی چون فلج مغزی و افسردگی استفاده می کنند.

نظرات کاربران

سلام به شما کاربر محترم وبسایت پرشین لیدی، خیلی خیلی خوشحال میشیم اگر نظر خودتون رو درباره مقاله بالا برای ما بنویسید. اما لطفا از موارد زیر پرهیز کنید.

  • از کلماتی چون (عالی بود ، ممنون و ....) استفاده نکنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *