0

دوره مدیریت زخم تهران

دوره مدیریت زخم تهران

آموزش مدیریت زخم های نوین

در تمام بخش های کاری، مخصوصا حوزه پزشکی، داشتن اطلاعات کافی و دانش شغلی باعث اطمینان خاطر خودتان و بیماران خواهد شد. مبحث زخم یکی از مباحث مهم در این حوزه است که سالانه میلیون ها نفر در جهان به آن دچار خواهند شد، که گاها بیماران و خانواده های آنان را نگران خواهند کرد. یک تیم درمانی خوب و مجرب، با داشتن اطلاعات کافی در مورد انواع زخم ها و عوامل ناشی از آن می توانند به این بیماران کمک ویژه ای بکنند.

مرکز آموزش انجمن پرستاری ایران دوره مدیریت زخم را با اساتید برجسته این رشته در تهران و دیگر شهرها برگزار می کند از این رو جهت ثبت نام می توانید به سایت رسمی انجمن پرستاری ایران مراجعه کرده و یا برای اطلاعات بیشتر با شماره های زیر تماس بگیرید02166913192 – 02166575754. شما با گذراندن این دوره مدک معتبر از انجمن پرستاری ایران دریافت می کنید. این مدرک قابل ترجمه و می توانید برای مهاجرت ترجمه و اقدام نمایید. از دیگر رشته های کاربردی برای ورود به بازار کار مرکز آموزش انجمن پرستاری ایران از جمله: دستیار دندانپزشک , تکنسین و نسخه پیچی داروخانه , دوره فوریت های پزشکی , دستیار پزشک و دیگر رشته های مورد علاقه خود را با شهریه مناسب نسبت به مراکز دیگرانتخاب نمایید.

دوره مدیریت زخم تهران

دوره مدیریت زخم تهران

مدیریت زخم چیست

مراقبت از زخم یک بخش حیاتی از مراقبت های بهداشتی است که شامل درمان و مدیریت انواع زخم ها می شود و معمولاً در اثر جراحات، جراحی یا بیماری های مزمن مانند دیابت ایجاد می شوند. درمان زخم های مزمن می تواند درمان پیچیده های داشته باشد و اغلب به 3 تا 6 ماه مراقبت طولانی مدت نیاز دارد. در موارد معدودی، مدت زمان بهبودی بسیار غیرقابل پیش‌بینی است و بسته به شدت زخم، سلامت کلی بیمار و عوامل دیگری مانند دارو، تغذیه، سن، بیماری‌های همراه، محیط، علت و عملکرد سیستم ایمنی می‌تواند متفاوت باشد. زخم مزمن می تواند به طور قابل توجهی بر کیفیت زندگی تأثیر بگذارد و باعث درد، ناراحتی، تحرک محدود، هزینه بالاتر مراقبت های بهداشتی و حتی مرگ و میر در موارد شدید شود. مراقبت موثر از زخم برای ارتقای بهبود کامل و به موقع و کاهش خطر عوارضی که ممکن است منجر به قطع عضو، عفونت و سایر پیامدهای تهدید کننده زندگی شود، بسیار مهم است.

لذا برگزاری دوره های آموزشی برای پرستاران و مهارت آموزان بسیار حائز اهمیت خواهد بود.

سرفصل آموزشی دوره مدیریت زخم

  • درک آناتومی و فیزیولوژی پوست

  • معرفی ارزیابی زخم و طبقه بندی زخم

  • معیارهای سنجش زخم

  • فرایند ترمیم زخم

  • عوامل اثر گذار و عوامل تاخیر در التیام زخم

  • نحوه پانسمان زخم باز

  • استفاده از روش های مکمل در درمان زخم

  • انواع پانسمان های سنتی ونوین

  • از بین بردن بسته شدن پوست – تئوری و عمل

دوره مدیریت زخم تهران

دوره مدیریت زخم تهران

شناخت انواع زخم

زخم باز

در واقع زخم به هر نوع آسیب و یا تخریب در لایه های پوست گفته می شود که عوامل مختلفی می توانند، مسبب آن باشند. زخم ها در حالت کلی به دو دسته تقسیم می شوند. زخم های باز و زخم های بسته. زخم های باز جراحتی است که منجر به آسیب بافتی از پوست خواهند شد. این زخم ها را عموما اکثریت افراد تجربه خواهند کرد و بسیاری از آن ها در منزل قابل درمان هستند. در این نوع زخم ها پوست آسیب دیده، و بافت زیرین در معرض محیط خارجی قرار می گیرند. از عوامل به وجود آمدن آن می توان به سقوط، برخورد تصادفی با اجسام برنده و نوک تیز و تصادفات رانندگی اشاره کرد که دلایل عمده و بارز زخم های باز هستند.

زخم بسته

زخم های بسته معمولا بر اثر ضربه که نفوذ هم نمی کنند، ایجاد می شوند. این نوع زخم ها در اثر وارد شدن فشار های فیزیکی و صدمات فیزیکی غیر نافذ به وجود می آیند. ابن نوع زخم ها برخلاف زخم های باز ممکن است با آسیب رسیدن به اندام های داخلی بدن مثل ماهیچه ها، استخوان ها و اندام های دیگر همراه باشد. در زخم بسته پوست سالم و دست نخوره باقی می ماند و بافت زیرین به صورت مستقیم در معرض فضای خارجی قرار ندارد.

البته برخی از تحقیقات نشان داده است که زخم ها علاوه بر تقسیم بندی به دو نوع باز و بسته، به دو نوع دیگر حاد و مزمن نیز قابل تقسیم بندی هستند. در زخم های حاد که معمولا ناشی از آسیب های ناگهانی مانند بریدگی، سوختگی یا جراحی هستند، مدت زمان کمتری برای بهبود نیاز دارند و همچنین برای بهبود آن ها نیاز به مراقبت های خاصی نیز می باشد. این زخم ها تشابهات زیادی به زخم های باز دارند.

زخم های مزمن به زخم هایی گفته می شود که برای بهبود آن ها مدت زمانی خیلی زیادی نیاز است. که کمترین زمان آن 6 هفته است. این زخم ها در اثر بیماری هایی مثل دیابت، فشار خون بالا و یا اختلالات عروقی انجام می پذیرد و برای درمان آن ها حتما نیاز به مراجعه به پزشک می باشد. این نوع زخم ها نیز به زخم های بسته شباهت زیادی دارند.

با توسعه مهارت‌های مدیریت زخم موجود، مراقبت‌های با کیفیت بالاتر را به بیمار ارائه دهید. روی زخم‌ها در سطح سلولی تمرکز کنید، از جمله عواملی که باعث بهبود یا جلوگیری از بهبودی می‌شوند. تصمیمات آگاهانه ای در مورد استراتژی های مراقبت و فناوری های پیشرفته ترمیم زخم بگیرید. به مجموعه مهارت های موجود خود عمق دهید و چشم انداز شغلی خود را در این فرآیند افزایش دهید.

وظایف و اهمیت پرستار مدیریت زخم

شما ممکن است یک پرستار ، پزشک ، بهیار یا سایر متخصصان مراقبت های بهداشتی باشید که در یک بیمارستان، مطب یا بخش بهداشتی کار می کنید. مدیریت زخم در حال حاضر بخش مهمی از حجم کاری شما را تشکیل می دهد. شما به دنبال افزایش درک بالینی و تکنولوژیکی خود، افزایش مهارت های مراقبت از بیمار و پیشرفت چشم انداز شغلی خود هستید.

شما بر روی بهبود زخم ها در سطح سلولی تمرکز خواهید کرد و به شما امکان می دهد زخم های ناشی از علل مختلف را در محیط بالینی خود ارزیابی کنید. شما یاد خواهید گرفت که ارزیابی انتقادی و تصمیم گیری آگاهانه در مورد استفاده از استراتژی های مراقبتی مختلف (به طور کلی و برای بیماران فردی) و همچنین فناوری های پیشرفته ترمیم زخم را بگیرید و از روش های سنتی به روش های نوین با تاثیر گذاری آموزش ببینید.

دوره مدیریت زخم تهران

دوره مدیریت زخم تهران

مراحل بهبود زخم

  1. هموستازی و بند آمدن خون ریزی: اولین مرحله در بهبود زخم، بند آمدن خون ریزی است که به آن هموستازی گفته می شود. در این فرایند پلاکت های خون به صورت پیوسته کنار هم جمع می شوند و با به وجود آوردن لخته، مانند درپوش، مانع از خروج بیشتر خون از بدن خواهند شد. در این کار علاوه بر پلاکت ها، عوامل دیگری مثل پروتئین های موجود در خون نیز نقش دارند.

  2. التهاب و پاکسازی زخم: بعد از متوقف شدن خونریزی و انجام عملیات پلاکت ها، نوبت به گلوبول های سفید خون می رسد که با تجمع در ناحیه زخم، باکتری و سلول های مرده را از بین می برند. این کار موجب گشاد شدن رگ های خونی خواهد شد، که در نتیجه باعث افزایش جریان خون در محل زخم و به تسریع بهبود آن می انجامد. التهاب علائمی نیز دارد که شامل قرمزی، تورم و درد در اطراف رخم ها می باشد. این علائم باید طی چند روز بهبود یافته و از بین بروند ولی در صورت پیشرفت آن ها و یا طولانی شدن، ممکن است نشانه ای از عفونت باشد.

  3. تکثیر و جایگزین کردن بافت: در مرحله سوم ترمیم زخم که تکثیر نام دارد، سلول‌های پوستی، رگ‌های خونی و سایر بافت‌های آسیب‌دیده شروع به تکثیر کرده و جایگزین سلول‌های مرده یا آسیب‌دیده می‌شوند. این فرآیند توسط فاکتورهای رشد هدایت می‌شود. کلاژن، پروتئینی که به پوست استحکام می‌بخشد، نیز در این مرحله تولید می‌شود.

فاز تکثیر حدود 3 تا 6 هفته طول می‌کشد و در این مرحله فعالیت‌های شگفت‌انگیزی در سطح سلولی اتفاق می‌افتد که برای بازسازی و ترمیم زخم عمیق ضروری است.

  1. بازسازی و بازگردانی عملکرد: مرحله نهایی ترمیم زخم، بازسازی است. در این مرحله، بافت جدید سازماندهی و تقویت می‌شود تا عملکرد طبیعی خود را به دست آورد. این فرآیند ممکن است چندین ماه طول بکشد، اما در نهایت زخم به طور کامل التیام می‌یابد.

نتیجه ‌گیری

دوره مدیریت زخم های نوین یک مهارت بسیار کارآمد است که می تواند شما را به راحتی بعد از گذراندن دوره آموزشی وارد بازار کار کند از این رو فرآیند حیاتی در سیستم بهداشتی است که تأثیر زیادی بر روی سلامت بیماران دارد. با توجه به اهمیت این موضوع، سرمایه‌گذاری در آموزش و آپدیت اطلاعات ضروری است تا بتوانیم بهترین خدمات را به بیماران ارائه دهیم و سلامت عمومی را ارتقاء بخشیم. شما می توانید مهارت مدیریت زخم را در مرکز آموزش انجمن پرستاری ایران آموزش ببینید. برای مراجعه حضوری به نشانی خیابان آزادی ایستگاه BRT دکتر قریب نبش خیابان والعصر ساختمان تمجیدی طبقه 4 مراجعه نمایید و یا به وبسایت nursing-education.ir انلاین دوره های مورد نظر خود را انتخاب نمایید و برای ثبت نام نهایی با این شمارهها تماس بگیرید: 02166575754 – 02166120169

نظرات کاربران

سلام به شما کاربر محترم وبسایت پرشین لیدی، خیلی خیلی خوشحال میشیم اگر نظر خودتون رو درباره مقاله بالا برای ما بنویسید. اما لطفا از موارد زیر پرهیز کنید.

  • از کلماتی چون (عالی بود ، ممنون و ....) استفاده نکنید

دیدگاهتان را بنویسید