0

همه چیز درباره عفونت واژن بانوان

همه چیز درباره عفونت واژن بانوان

یکی از شناخته‌شده‌ترین بیماری‌های جنسی در بانوان، عفونت واژن است که معمولا با علائمی همچون درد و سوزش ادراری و تغییر رنگ و بو در ترشحات واژن همراه می‌شود. به بخشی از اندام تناسلی زنان که از دهانه رحم شروع می‌شود، واژن می‌گویند. این اندام معمولا بین ۸ تا ۱۷ سانتی‌متر طول دارد و تنها، قسمت دهانه‌ آن را می‌توانید از بیرون مشاهده کنید. بیماری عفونت در واژن می‌تواند منشا متفاوتی داشته باشد و به همین دلیل به چند نوع دسته‌بندی می‌شود. در ادامه به بررسی دلایل، انواع و روش‌های درمان عفونت واژن می‌پردازیم.

همه چیز درباره عفونت واژن بانوان

همه چیز درباره عفونت واژن بانوان

آشنایی با بیماری عفونت واژن و دلایل آن

عفونت واژن (واژینیت) یکی از شایع‌ترین بیماری‌ها در زنان محسوب می‌شود که معمولا با درد و خارش در این ناحیه همراه است. برخی پزشکان معتقدند یک‌سوم زنان حداقل یکبار در زندگی‌شان دچار این بیماری می‌شوند. عوامل متفاوتی (باکتریایی، مخمر (قارچی) یا ویروسی) می‌توانند روی بروز این بیماری تاثیرگذار باشند. بیماری عفونت در واژن، برخی مواقع می‌تواند عوارض شدید داشته باشند؛ بنابراین، سعی کنید درصورت بروز هرگونه نشانه برای تشخیص و درمان آن اقدام کنید.

مجله سلامتی دکترتو: عفونت واژن از بیماری‌های التهابی شایع میان زنان است که نزدیک به یک‌سوم زنان در طول عمر خود آن را تجربه می‌کنند. به التهاب واژن (مهبل)، عفونت واژن یا واژینیت (vaginitis) می‌گویند که باعث ایجاد ترشح، درد و خارش در این ناحیه می‌شود.

بیماری عفونت در واژن می‌تواند از طریق رابطه جنسی به‌وجود بیاید؛ اما این تنها دلیل بروز آن نیست. از مهم‌ترین عوامل تاثیرگذار بر بروز این بیماری می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم.

  • عدم رعایت بهداشت شخصی (مخصوصا در دوره قاعدگی)

  • تغذیه نامناسب

  • استرس شدید

  • مصرف خودسرانه آنتی بیوتیک‌ها

  • برقراری رابطه جنسی بدون استفاده از محافظ

  • حاملگی

  • دیابت کنترل‌نشده

  • داروهای کورتونی و قرص‌های استروژنی ضد بارداری

ترکیبات شیمیایی موجود در اسپری‌ها، صابون‌ها و شامپوها نیز می‌توانند موجب تحریک پوست اطراف واژن و در نتیجه بروز عفونت در این ناحیه شوند. جالب است بدانید بسیاری از متخصصان دلیل بروز بیماری‌های جنسی مانند این بیماری را در زنان، عدم اتصال آن‌ها با درون خود می‌دانند؛ به این منظور که در بسیاری مواقع این بیماری‌ها ریشه‌ روانی دارند و درصورت بروز آن‌ها بهتر است روی این جنبه از وجود نیز کار کنید.

انواع عفونت واژن و علائم آن‌ها

با توجه به منشا این بیماری، آن را به انواع مختلفی دسته‌بندی می‌کنند. در ادامه به بررسی انواع عفونت‌های واژن و علائم آن‌ها می‌پردازیم.

عفونت باکتریایی واژن

به‌طور طبیعی باکتری‌هایی در واژن بانوان وجود دارند که به فعالیت می‌پردازند؛ اما در برخی مواقع این باکتری‌ها می‌توانند به دلایل مختلفی بیشتر از حد معمول رشد کنند و موجب ایجاد عفونت در واژن شوند. معمولا این بیماری علائم چندان زیادی ندارد و بیشتر کسانی که به آن دچار می‌شوند، از این موضوع اطلاع ندارند؛ اما در برخی مواقع نیز موجب تغییر رنگ و بو در ترشحات واژن می‌شود. این ترشحات به رنگ سفید مایل به خاکستری یا زرد در می‌آیند و بویی نامطبوع مانند بوی ماهی به خود می‌گیرند. این علائم در بیشتر اوقات پس از برقراری رابطه جنسی قابل مشاهده خواهند بود. ازجمله عوارض عفونت باکتریایی واژن می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

  • ایجاد عفونت در رحم

  • زایمان زودرس

  • افزایش احتمال سقط جنین

  • التهاب لگن

  • احتمال ابتلا به سوزاک یا عفونت HIV (به ندرت)

عفونت باکتریایی واژن می‌تواند تاثیر زیادی در باروری صحیح بانوان بگذارد؛ به همین دلیل انجام چکاپ منظم به بانوان باردار (یا کسانی که می‌خواهند باردار شوند) پیشنهاد می‌شود.

همه چیز درباره عفونت واژن بانوان

همه چیز درباره عفونت واژن بانوان

عفونت قارچی واژن

عفونت قارچی یکی دیگر از انواع عفونت به‌شمار می‌رود که می‌تواند در واژن بانوان اتفاق بیفتد. این بیماری معمولا با خارش همراه خواهد بود و عامل اصلی آن را قارچی به نام کاندیدا آلبیکانس می‌دانند. در بسیاری مواقع مصرف بی‌رویه آنتی بیوتیک‌ها موجب عملکرد نادرست باکتری‌ها در واژن و از بین رفتن باکتری‌های موظف به کنترل رشد مخمرها می‌شود؛ در نتیجه‌ این فرایند، شاهد رشد مخمرها (قارچ‌ها) در این ناحیه خواهیم بود. البته پوشیدن لباس‌های تنگ و ایجاد محیطی مرطوب نیز می‌تواند تاثیر زیادی بر رشد آن‌ها داشته باشد. معمولا این بیماری علائم زیادی را بروز می‌دهد. ازجمله علائم و عوارض عفونت قارچی واژن می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

  • خارش، التهاب و تورم در ناحیه واژن

  • سوزش ادرار

  • احساس درد هنگام برقراری رابطه جنسی

  • ترشحات سفید، غلیظ و پنیری شکل واژن

علائم این بیماری معمولا پس از اتمام دوره قاعدگی ایجاد می‌شوند و سپس با شروع دوره‌ بعدی آن کاهش می‌یابند.

عفونت تریکومونیازیس واژن

عفونت تریکومونیازیس (Trichomonasis) واژن، از دیگر انواع عفونت واژن محسوب می‌شود که با خارش و ترشحات غیرطبیعی این ناحیه همراه می‌شود. در این بیماری ترشحات واژن معمولا به رنگ‌های زرد، سبز یا خاکستری درمی‌آید و در برخی اوقات حالتی آبکی و کف‌دار پیدا می‌کنند. عفونت تریکومونیازیس منشا انگلی دارد و انگل تک‌یاخته‌ای به نام تریکوموناس واژینالیس موجب بروز آن می‌شود و این انگل از طریق رابطه جنسی انتقال می‌یابد. برای جلوگیری از این انتقال بهتر است از کاندوم استفاده شده و رعایت بهداشت جنسی جدی گرفته شود. ازجمله علائم بیماری عفونت تریکومونیازیس می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

  • درد و ناراحتی هنگام رابطه جنسی

  • درد و سوزش ادرار

  • درد شکمی

  • ترشحات غیرطبیعی (با رنگ سبز، زرد یا خاکستری و کف‌دار)

درصورت بروز این بیماری، باید به پزشک مراجعه کنید و فرایند درمان را حتما همراه شریک جنسی خود پیش ببرید. با درمان به‌موقع این عفونت واژن می‌توانید از بروز عوارض جدی‌تر جلوگیری کنید.

درمان عفونت واژن

به‌طور کلی دو راه درمان برای عفونت‌های واژن وجود دارد. اول آن‌که می‌توانید در خانه و با درمان‌های خانگی به درمان بپردازید که معمولا پیشنهاد نمی‌شوند؛ اما برای بسیاری نیز جواب‌گو بوده‌اند. فقط باید مراقب باشید که آسیبی به خودتان نزنید. روش دوم مراجعه به پزشک و عمل‌کردن طبق دستورات اوست. پزشکان با تخصصی که دارند، بهتر و راحت‌تر می‌توانند بیماری را تشخیص دهند و درمان کنند؛ به همین دلیل معمولا توصیه می‌شود به پزشک مراجعه کنید. ازجمله نکاتی که باید حین درمان این بیماری در نظر داشته باشید، می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

  • مراجعه به پزشک قبل از شروع درمان

  • پرهیز از دوش واژینال (برعکس چیزی که شاید به نظر برسد، این دوش معمولا موجب اختلال بیشتر در عملکرد باکتری‌ها می‌شود.)

  • برقراری ارتباط با بخش زنانه‌ درون خود و پرداختن به جنبه روانی بیماری همراه با درمان فیزیکی

همه چیز درباره عفونت واژن بانوان

همه چیز درباره عفونت واژن بانوان

سخن پایانی

عفونت واژن یکی از شایع‌ترین بیماری‌های جنسی برای بانوان محسوب می‌شود که انواع متفاوتی دارد. در این مقاله به معرفی این بیماری پرداختیم و انواع آن را مورد بررسی قرار دادیم. برای درمان عفونت واژن دو روش اصلی وجود دارند که شامل مراجعه به پزشک و درمان خانگی می‌شوند. حتی اگر قصد داشتید از درمان‌های خانگی استفاده کنید، پیشنهاد می‌کنیم با دکتر متخصص قبل از اجرای درمان مشورت کنید. درصورتی‌که نمی‌خواهید هزینه‌های اضافی برای رفت‌وآمد پرداخت کنید نیز می‌توانید به‌صورت آنلاین این کار را انجام دهید. برای این کار سایت‌ها و اپلیکیشن‌هایی تعبیه شده‌اند که از بهترین آن‌ها می‌توانیم به دکترتو اشاره کنیم.

نظرات کاربران

سلام به شما کاربر محترم وبسایت پرشین لیدی، خیلی خیلی خوشحال میشیم اگر نظر خودتون رو درباره مقاله بالا برای ما بنویسید. اما لطفا از موارد زیر پرهیز کنید.

  • از کلماتی چون (عالی بود ، ممنون و ....) استفاده نکنید

دیدگاهتان را بنویسید