۰

طرز خوابیدن در دوران مختلف حاملگی

طرز خوابیدن در دوران مختلف حاملگی

خوابیدن در بارداری

دوران بارداری دوران بسیار حساسی است به دلیل آزاد شدن هورمون پروژسترون بالطبع تغییراتی در خلق و خو و عادت های معمول و همچنین تغییرات فیزیکی در بدن به وجود می آید. همین تغییرات و علایم موجود در حاملگی چون، حالت تهوع و استفراغ، سوزش معده، کمردرد، اضافه وزن، گرفتگی پا، تکرر ادرار و تنگی نفس در بارداری، خوایبدن در بارداری را  مهم می کند. طرز خوابیدن در بارداری ممکن است دغدغه‌ی خیلی از بانوان باردار باشد در ادامه به بهترین نحوه خوابیدن در این دروان از اوایل بارداری تا پایان آن می پردازیم.

طرز خوابیدن در دوران بارداری در سه ماه اول

خوابیدن در بارداری یکی از مشکلاتی است که در طول بارداری ممکن است بسیار اذیت کننده باشد. در سه ماهه اول بارداری می توان به صورت معمول و طبیعی خوابید به این دلیل که هنوز شکم بزرگ نشده است و راحت می شود خوابید. در سه ماهه اول بارداری هر چند می شود به پشت یا روی شکم خوابید اما بهتر است که از همین ماه های اول تمرین درست خوابیدن را آغاز کنید چرا که در ماه های بالاتر درست خوابیدن در نحوه خون رسانی به رحم، جفت و جنین تاثیر گذار است از اینرو توصیه می شود در اوایل بارداری از بالش های بارداری استفاده شود و به پهلو خصوصا به پهلوی چپ بخوابید. استفاده از بالش های بارداری علاوه بر کمک رسانی مادر باردار به خوابیدن صحیح، می تواند از پادرد در بارداری نیز جلوگیری کند.

طرز خوابیدن زن باردار در سه ماهه دوم                                           

در سه ماهه دوم بارداری به دلیل افزایش وزن، ورم پا، سردردهای میگرنی، یبوست و سوزش سردل مشکلات خواب بیشتر می شود بنابراین مهم است که خواب در این دوران کیفیت بالایی داشته باشد چرا که بی خوابی و خواب ناکافی می تواند باعث ایجاد آپنه خواب، استرس، دیابت و افسردگی در بارداری شود. بهترین حالت خواب در این سه ماهه خوابیدن به پهلوی چپ است از هفته ۱۶ بارداری دیگر نباید به پشت خوابید چرا که رحم سنگین تر می شود، انتقال اکسیژن و مواد غذایی به جنین با اختلال مواجه می شود خونرسانی به قلب نیز با مشکل مواجه شده و دچار سرگیجه می شوید.

خوابیدن خطرات هفته ۲۸ بارداری

هفته ۲۸ بارداری آغاز ورود به سه ماهه سوم بارداری است و رشد جنین بیشتر و بزرگتر شده است. در این دوران با بزرگ شدن رحم و اماده شدن رحم برای زایمان، تنگی نفس، درد و بیخوابی نیز بیشتر می شود.

طرز خوابیدن زن باردار در سه ماهه سوم                                                 

 خوابیدن در ماههای آخر بارداری بسیار سخت تر است به علت افزایش وزن و فشاری که جنین به رحم وارد می کند و همچنین در این سه ماهه سندرم پای بیقرار و بروز کمردرد، گرفتگی عضلات، تنگی نفس، حرکت جنین، سوزش معده، بی خوابی و اختلال در خواب را باعث می شود. از اینرو استفاده از بالش در سه ماهه سوم توصیه می شود بدین نحو که پاها را به سمت شکم جمع کنید بین دو زانوی خود بالش قرار دهید به پهلوی چپ بخوابید تا خونرسانی به رحم و اکسیژن رسانی به جنین راحت تر صورت گیرد همچنین عملکرد کلیه ها را بهبود ببخشد و تورم و بواسیر را کاهش دهد.

در سه ماهه سوم بارداری علاوه بر اصول درست خوابیدن، مصرف مکمل های ویتامینی، گنجاندن غذاهای سبک در وعده های غذایی، می توان با استفاده از یوگا و مدیتیشن در بارداری و انجام حرکات کششی قبل از خواب علاوه بر درمان افسردگی بارداری کیفیت خواب را نیز بهبود بخشید.

خوابیدن روی شکم در بارداری                                  

در اوایل بارداری به دلیل اینکه هنوز شکم بزرگ نشده است می توان به روی شکم یا به پشت خوابید ولی نه به مدت طولانی. از سه ماهه اول بارداری که گذشت اهمیت این موضوع بیشتر می شود چرا که جنین به سرعت در حال رشد است و با خوابیدن بر روی شکم جریان خون و اکسیژن رسانی تحت تاثیر قرار گرفته و برای جنین خطرناک است. از جمله مهم ترین خطراتی که پوزیشن خوابیدن روی شکم به خصوص در سه ماهه دوم و سوم جنین و مادر را تهدید می کند عبارتند از:

  • دوران بارداری به دلیل تغییرات هورمونی به وجود آمده باعث می شود مفاصل شل شود و این حالت خوابیدن، کمردرد شدید و گردن درد ایجاد می کند.
  • در بارداری سینه ها بسیار حساس و دردناک می شوند خوابیدن روی شکم فشار و درد در این ناحیه را زیاد می کند.
  • خوابیدن روی شکم در حالتی که شکم بزرگ شده غیر ممکن می نماید ولی اگر توانستید به این نحو بخوابید باید بدانید که خون و اکسیژن به جنین نخواهد رسید و جنین وزن مناسبی نخواهد گرفت اما اگر ناخود آگاه به مدت کوتاهی بر روی شکم خوابیدید به پهلوی چپ برگردید.
  • خوابیدن بر روی شکم در سه ماهه دوم بارداری سوزش سر دل را تشدید می کند

خوابیدن زن باردار روی کمر

در سه ماهه اول بارداری به دلیل اینکه هنوز جنین وزن زیادی نگرفته خوابیدن به پشت مشکل خاصی ندارد ولی از سه ماهه دوم به  بعد جنین سنگین شده و این نحو خوابیدن مجاز نیست. مادرانی که درد معده و سوزش معده دارند می توانند با با استفاده از چند بالش به صورت نیمه نشسته بخوابند. خوابیدن به پشت مشکلاتی به همراه دارد از جمله:

  • خوابیدن روی کمر تنفس را مشکل می کند.
  • سیاهرگی از قسمت پایین بدن خون را به قلب بازگشت می دهد در صورت خوابیدن به پشت وزن رحم به این رگ فشار وارد کرده و خونرسانی را مختل می کند.
  • در صورت خوابیدن به پشت خونرسانی که مختل شود سرگیجه به سراغتان می آید.
  • اگر در مدت طولانی به پشت بخوابید مواد مغذی و اکسیژن به جفت نمی رسد و رشد جنین با اختلال روبرو می شود.
  • به پشت خوابیدن به ستون فقرات فشار وارد می کند.
  • مشکلات تنفسی، سوزش معده و بواسیر نیز از دیگر عوارض خوابیدن به پشت است.
  • خوابیدن به پشت فشار خون را افزایش داده و خروپف ایجاد می کند.

خوابیدن به پشت در بارداری

خوابیدن زن باردار به سمت چپ

بهترین حالت خوابیدن در بارداری حالت SOS یعنی خوابیدن به پهلو است. خوابیدن به پهلوی راست به کبد فشار وارد می کند خوابیدن به پهلوی چپ برای مادر و جنین بهترین پوزیشن است. دراین حالت گردش خون، خونرسانی به جنین و رسیدن مواد مغذی و اکسیژن به مقدار کافی و به خوبی صورت می گیرد. خوابیدن به پهلو فشار را از روی اندام های داخلی بدن و ار روی کبد برمی دارد. برای خوابیدن به پهلو از بالش های زیادی در اطراف خود استفاده کنید تا به پشت چرخشی نداشته باشید. زیر کمر زیر شکم بالش قرار دهید و همچنین بین زانوها بالش قرار داده تا درد در لگن و ستون فقرا ت کاهش یابد.

آموزش بهترین طرز خوابیدن در ماه آخر بارداری

خوابیدن در ماه آخر بارداری به دلیل وزن گیری جنین ممکن است باعث کمبود خواب شود از اینرو برای اینکه در حالت درستی در خواب قرار بگیرید نکاتی را باید رعایت کنید.

یکی از روش هایی که می تواند کمک کننده باشد استفاده از بالش های بارداری و کوسن است.

به پهلوی چپ بخوابید و پاهایتان را خم کرده بین زانوهایتان یک بالش قرار دهید.

از لباس نخی و گشاد استفاده کنید.

از غذاهای سنگین و تند قبل از خواب پرهیز کنید.

تمرینات ورزشی  آرامبخش مثل یوگا و مدیتیشن انجام دهید تا اکسیژن کافی دریافت کنید.

بهتر است گوشی خود را موقع خواب خاموش کنید و یا از اتاق خوابتان دور نگهدارید.

از مصرف قند و کافئین قبل از خواب خودداری کنید چرا که باعث بی خوابی می شود.

نتیجه گیری

یکی از سولات و مشکلات رایج زنان در بارداری نحوه خوابیدن است که به دلیل بزرگ شدن شکم به پشت و روی شکم خوابیدن برایشان مشکل ساز می شود و خواب راحت را از آنها می گیرد. توصیه ایی که می شود این است که از همان ماه های اول بارداری بهترین حالت خوابیدن یعنی به پهلو خوابیدن را تمرین کنید هر چند در سه ماهه اول می توانید طاق باز بخوابید ولی برای داشتن آرامش و راحتی خود در ماههای بعدی سعی کنید به پهلوی چپ بخوابید و از بالش های بارداری استفاده کنید. می توانید یک بالش زیر شکم و یک بالش بین زانوهای خود قرار دهید تا خونرسانی به قلب به خوبی صورت گیرد.

سوالات متداول شما

آیا خوابیدن در دوران بارداری به روی شکم خطری برای جنین ایجاد می کند؟

در سه ماهه اول بارداری میتوانید به صورت معمول خود بخوابید ولی سعی کنید زمان خوابیدنتان طولانی نشود اما در سه ماهه دوم تا انتهای بارداری به هیچ عنوان به شکم نخوابید چرا که در این حالت خونرسانی به جنین درست صورت نمی گیرد و جنین با وزن نامناسبی متولد می شود حتما، تنها به پهلوی چپ بخوابید.

زمانی که از این پهلو به اون پهلو می خوام بشم لازمه که از جام بلند شم؟

به هیچ عنوان نیاز نیست از جای خود بلند شوید بلکه با یک چرخش آهسته نحوه ی خوابیدنتان را تغییر دهید.

این مقاله چقدر براتون مفید بود؟

از 1 تا 5 به این صفحه یه امتیاز بده

میانگین رتبه : ۴.۶۵ *** تعداد رای : ۶
spinner در حال ثبت رای

نظرات کاربران

سلام به شما کاربر محترم وبسایت پرشین لیدی، خیلی خیلی خوشحال میشیم اگر نظر خودتون رو درباره مقاله بالا برای ما بنویسید. اما لطفا از موارد زیر پرهیز کنید.

  • لینک در کامنت ارسال اصلا قرار ندید چون تایید نمیشه
  • از الفاظ رکیک و بی ادبانه خودداری کنید
  • از کلماتی چون (عالی بود ، ممنون و ....) استفاده نکنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای امنیت، از سرویس reCAPTCHA Google حریم خصوصی و شرایط استفاده استفاده کنید.

با این شرایط موافق هستید.