۰

تنگی نفس در بارداری نشانه چیست

تنفس صحیح در بارداری

تنگی نفس در بارداری

هورمون پروژسترون زمان بارداری در بدن آزاد می شود و افزایش این هورمون در اوایل بارداری باعث کمبود اکسیژن و ایجاد تنگی نفس می شود. در سه ماهه سوم بارداری جنین به اندازه کافی رشد کرده و فشار به دیافراگم بیشتر شده و نفس کشیدن برای مادر سخت می شود. به صورت تقریبی سه چهارم از زنان باردار تنگی نفس را در این دوران تجربه می کنند که به علت رشد رحم و فشار بر دیافراگم و فزایش هورمون پروژسترون به طور مستقیم ریه ها را تحت تاثیر قرار می دهد. 

دلایل تنگی نفس

علاوه بر تغییرات هورمونی که تنگی نفس ایجاد می کند، دلایل دیگری نیز می تواند باعث ایجاد تنگی نفس شود که از جمله می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • پری پارتوم که نوعی نارسایی قلبی است که تپش قلب، تورم در مچ پا از جمله علایم ان است که یا در طول بارداری و یا بعد از ان عارض شخص می شود.
  • آمبولی ریوی که باعث سرفه، تنگی نفس و درد در قفسه سینه می شود.
  • کم خونی نیز باعث تنگی نفس و خستگی  می شود.
  • آسم

تنفس در اوایل بارداری

بانوان در دوران بارداری به میزان بیشتری اکسیژن نیاز دارند و دریافت این اکسیژن برای از بین بردن استرس ها و تنش های موجود در دوران بارداری بسیار کمک کننده است. همچنین اکسیژن دریافتی در این دوران می تواند درد زایمان را کاهش دهد.

تنفس صحیح باعث آرامش اعصاب می شود. در دوران بارداری، درد و وزنی که شما متحمل می شوید تنفس شما را دشوار می کند از اینرو تنفس فعال و صحیح برای آرام کردن و از بین بردن اضطراب موثر است. تغییر در تنفس در سه ماهه اول، با تنگی نفس و تنفس سریع همراه است که به دلیل تغییرات دیافراگم، نمی توانند نفس عمیق و کامل بکشند.

تنگی نفس در سه ماهه دوم بارداری

در سه ماهه دوم بارداری رشد رحم افزایش می یابد و عملکرد قلب دچار تغییر می شود میزان خون افزایش می یابد و قلب باید سخت کار کند و این حجم از کار قلب می تواند باعث تنگی نفس شود.

تنگی نفس در سه ماهه سوم

تنگی نفس در سه ماهه سوم بارداری بین هفته های ۳۱ تا ۳۴ بارداری پیش می آید. که بستگی به وضعیت و نحوه قرار گیری سر جنین تنفس می تواند سخت تر یا آسانتر باشد چرا که اگر جنین به سمت لگن باشد تنفس برایتان سخت می شود.

درمان و مقابله با تنگی نفس در بارداری

  • استفاده از بالش مناسب بارداری باعث می شود انتقال اکسیژن به بدن به راحتی انجام گیرد.
  • استفاده از کمربند بارداری بدنتان را در موقعیت مطلوبی قرار می دهد تا رحم از آئورت دور نگه داشته شود تا تنگی نفس شما را آزار ندهد.
  • ورزش در بارداری و تکنیک های تنفسی نیز بسیار مفید است. تکنیک های تنفسی را حداقل روزی دو بار انجام دهید.
  • انجام یوگا و مدیتیشن به آرامش شما و درست نفس کشیدنتان کمک می کند.

تنفس صحیح در بارداری

تنفس صحیح در بارداری و به صورت خودآگاه در زایمان بسیار کارآمد است. با تنفس صحیح، انرژی و آرامش شما زیاد می شود. در هنگام تنفس به صورت صحیح و خودآگاه، باید بر روی دم و بازدم تمرکز کرد. با انجام مدیتیشن می توان تنفس صحیح را تمرین کرد. در تنفس صحیح، نفس کشیدن از شکم صورت می گیرد و سمت پایین قفسه سینه منبسط می شود.

در مکانی آرام و زمانی که استراحت کافی کرده اید تنفس را شروع کنید. از راه بینی عمل دم را انجام دهید هوای پاک را وارد شش ها کنید و شکمتان را از هوا پر کنید و به آرامس نفس را از دهان خارج کنید. هنگام دم تصور کنید تمام آرامش وارد بدنتان می شود و از راه بازدم تمام استرس ها و انرژی های منفی از بدنتان خارج می شود.

تکنیک تنفس در بارداری

برای کاهش و از بین بردن تنگی نفس در بارداری و به دست آوردن انرژی لازم باید تکنیک هایی را  برای تنفس به کار گرفت. این تکنیک ها عبارتند از:

شروع این تکنیک ها به این نحو است که تنفس شکمی و آهسته را با وارد کردن هوا از راه بینی به درون شکم و بیرون دادن از طریق دهان انجام دهید سعی کنید زمان بازدمتان طولانی شود با این تنفس می توان دردی که بخاطر انقباضات ایجاد شده کنترل کرد.

هر چقدر رشد جنین بیشتر شود انقباضات و درد حاصل از آن بیشتر می شود و نفس کشیدن به گونه ایی می شود که صحبت کردن را سخت می کند در این حالت تنفس های کوتاه و تند را آغاز کند.

نفس نفس زدن را رمانی که دهانه رحم ۵ سانت باز شده آغاز کنید با سرعت نفس بکشید تا فشار و درد کاهش یابد.

در پایان زایمان به دلیل فشار که برای زایمان پیش می آید تکنیک تنفس می تواند آرامش را به شما برگرداند. در هنگام زور زدن برای تولد نوزاد نفس خود را حبس نکنید که این مربوط به زایمان طبیعی می شودمی توان در این نوع زایمان از تکنیک های ریلکسیشن استفاده کرد تا تمام تمرکز و حواستان روی عضلات رحم قرار گیرد.

تنفس عمیق در بارداری

در دوران بارداری نیاز به تمرین برای نفس کشیدن عمیق وجود دارد. تنفس صحیح در بارداری یکی از مواردی است که هر زن حامله ای باید آموزش ببیند. ورزش های هوازی را در اوایل بارداری شروع کنید تا زمانی که رحم بزرگ تر می شود نفس کشیدن راحت را تجربه کنید. در اینجا چند روش موثر برای تنفس عمیق و صحیح در بارداری پیشنهاد می شود.

برای تنفس شکمی، ورزش هایی چون یوگا و پیلاتس می تواند هوای بیشتری به ریه وارد کرده و باعث تقویت عضلات شکمی شود.

دراز بکشید یک دست روی شکم و یک دست روی قفسه سینه قرار داده از راه بینی نفس بکشید و هوا را وارد شکم کنید تا شکم بالا بیاید و بعد به آهستگی هوای شکم را با بازدم از راه دهان خارج کنید.

تنفس پیوسته به این نحو است که نفس های دم و بازدم خود را شمارش کرده و اندکی میان دم و بازدم مکث کنید .

تنفس غلتان، تنفسی است که همچون ورزش هوازی باعث آرام شدن عضلاتتان می شود. این تنفس را تا ۱۰ چرخه تنفسی ادامه دهید.

نتیجه گیری

تنگی نفس در بارداری مقوله ایی است که ۶۰ تا ۷۰ درصد از زنان باردار آن را تجربه کرده اند. برای اینکه این حالت شما را اذیت نکند و اکسیژن کافی به شما برسد زایمانتان چه طبیعی و چه سزارین باشد تکنیک های مقابله با استرس و نحوه تنفس عمیق را تمرین کنید تا زایمان راحت تری داشته باشید.

این مقاله چقدر براتون مفید بود؟

از 1 تا 5 به این صفحه یه امتیاز بده

میانگین رتبه : ۴.۸۳ *** تعداد رای : ۴
spinner در حال ثبت رای

نظرات کاربران

سلام به شما کاربر محترم وبسایت پرشین لیدی، خیلی خیلی خوشحال میشیم اگر نظر خودتون رو درباره مقاله بالا برای ما بنویسید. اما لطفا از موارد زیر پرهیز کنید.

  • لینک در کامنت ارسال اصلا قرار ندید چون تایید نمیشه
  • از الفاظ رکیک و بی ادبانه خودداری کنید
  • از کلماتی چون (عالی بود ، ممنون و ....) استفاده نکنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای امنیت، از سرویس reCAPTCHA Google حریم خصوصی و شرایط استفاده استفاده کنید.

با این شرایط موافق هستید.