2

۴ روش خشک کردن گل طبیعی – طریقه خشک کردن گل طبیعی

خشک کردن گل

مکانیسم خشک شدن گل

برای خشک کردن گل طبیعی باید به سرعت آب آنها خارج شود. سرعت از دست دادن آب از یک گل به کسری فشار بخار آب و خصوصیات بافت سطحی گل بستگی دارد کسری فشار بخار عبارت است از اختلاف فشار بخار در داخل گیاه و فشار بخار هوار مجاور گیاه افزایش دمای هوا یا کاهش رطوبت هوا باعث افزایش کسری فشار بخار آب خواهد شد و در نتیجه سرعت خشک شدن را افزایش می دهد سطح برخی از گیاهان حالت مومی دارد که مانع از خشک شدن سریع است زیرا سرعت تبخیر آب را صرفنظر از کسری فشار بخار آب کند می کند برای تولید گلهای خشک با کیفیت بهتر است گل ها با سرعت بالایی خشک شوند.

یکی از مزایای خشک کردن گل طبیعی سریع حفظ رنگ طبیعی گل ها است شیره گیاهی حاوی بسیاری از قندهای محلول، اسیدها، فنول ها و سایر ترکیبات است به محض از دست دادن آب غلظت این مواد در شیره گیاهی افزایش می یابد و احتمال اینکه آنها دستخوش واکنش های شیمیایی جدید شوند زیاد است بسیاری از این واکنشهای شیمیایی رنگدانه های طبیعی گیاه را تخریب کرده و یا منجر به قهوه ای شدن می شوند خشک کردن سریع به ویژه طی دوره میانی خشک کردن (وقتی حدود ۳۰درصد رطوبت خارج شده) باعث کاهش تغییرات رخ داده در رنگ گل می شوند و گیاه ظاهر طبیعی تری خواهد داشت. احتمال هجوم قارچ ها به این روش کم می شود.

یک راه افزایش سرعت خشک کردن افزایش دمای هوا است بهترین دما بین ۶۰تا۸۰ درجه سانتیگراد است اگر دما بالاتر از ۶۰ باشد آنزیم های گیاهی تخریب می شوند که این برای ما مطلوب است زیرا برخی از این انزیم ها مثل پلی فنل اکسیداز مسئول واکنش های شیمیایی منجر به قهوه ای شدن هستند آنزیم ها همچنین می توانند به وسیله مایکروویو (چند دقیقه با درجه کم به منظور جلوگیری از سوختگی بافت) و یا بوسیله آنزیم (فرو بردن در آب داغ ) غیرفعال شوند حداکثر دمای توصیه شده ۸۰ درجه سانتیگراد می باشد زیرا در دمای بالاتر امکان سوختگی بافت وجود دارد. بیشتر رنگدانه های گیاهی به وسیله نور شدید تخریب می شوند پس فرایند خشک کردن باید در تاریکی کامل صورت گیرد مواد گیاهی خشک شده باید رطوبتی حدود ۱۶درصد وزن خشک داشته باشند در رطوبت بالاتر قارچ ها ایجاد مشکل می کنند و در رطوبت پایین تر بافت گیاه بسیار خشک و شکننده می شود

طریقه خشک کردن گل طبیعی

خشک کردن گل با مواد شیمیایی

بسیاری از گیاهان را می‌توان با مواد شیمیایی جاذب الرطوبه خشک کرد. مخصوصاً گیاهان حساس مانند ارکیده و لیلیوم که در مواد شیمیایی بهتر خشک می‌شوند. موادی را که برای خشک کردن گل‌ها بکار می‌برند عبارت است از: سیلیکا ژل، بُراز، نمک، اسید بوریک، زاج، آرد ذرت و شن. سبک‌ترین و مناسب‌ترین ماده شیمیایی براز است که برای کارهای هنری و خشک کردن گل‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد که در داروخانه‌ها موجود است. البته سیلیکا ژل را هم می‌توان از داروخانه خریداری کرد.
برای خشک کردن گل توسط براز، ابتدا مقداری از ماده را داخل ظرفی می‌ریزیم و گل را به آرامی در روی آن قرار می‌دهیم. سپس مقداری براز را روی گل می‌پاشیم و هر ازچند گاهی ظرف را تکان می‌دهیم تا براز کاملاً روی تمام گلبرگ‌ها را بپوشاند.
اگر براز حالت چسبندگی داشت کمی آرد ذرت را با آن مخلوط می‌کنیم تا از چسبندگی مواد به گل جلوگیری شود.

 

خشک کردن بوسیله شن

برای این منظور می‌توان از شن‌های ساحل دریا استفاده کرد. ابتدا شن‌ها را شسته تا کاملاً تمیز شوند. سپس گل‌ها را در داخل شن می‌خوابانیم. باید دقت داشته باشیم که سنگریزه‌های درشت در میان شن‌ها نباشد تا آسیبی به گلبرگ‌های گل وارد نشود.

 

خشک کردن گل‌ها در محلول گلیسیرین و آب داغ

برای میوه‌های خوشه‌ای (مثل انگور) و شاخه‌های آکالیپتوس از این روش استفاده می‌شود. بدین صورت که یک قسمت گلیسیرین را با دو قسمت آب مخلوط می‌کنیم (ابتدامقداری نمک را در آب داغ حل می‌کنیم) و شاخه‌ها را در آن فرو می‌کنیم. زمانی که برگ‌ها مقداری رطوبت داشته باشند متوجه می‌شویم که به اندازه کافی گلیسیرین به آن‌ها رسیده و خشک شده‌اند. با استفاده از این روش برگ‌ها نرمی و لطافت خود را حفظ می‌کنند.

گل رز، کاملیا و میوه‌های خوشه‌ای را با این روش خشک می‌کنند.

طریقه خشک کردن گل طبیعی

آویزان کردن

آسانترین راه برای خشک کردن اغلب گل ها این است که آنها را در دسته های کوچک ببندیم و در یک مکان گرم و تاریک و دارای تهویه مناسب وارونه آویزان کنیم. بعد از برداشتن گلها حتما باید برگهایشان را جدا کنیم زیرا برگها با نگه داشتن رطوبت روند خشک شدن را کند می کنند بهتر است برای بستن ساقه ها به جای نخ یا سیم از نوارهای لاستیکی استفاده شود زیرا ساقه ها بعد از خشک شدن حجمشان کمتر شده و ممکن است کف زمین بیفتد که منجر به آسیب دیدگی و بدشکلی گل های خشک می شود. تدخین دی اکسید گوگرد قبل از خشک کردن باعث از بین رفتن حشرات و قارچ ها شده و تغییر رنگ را به حداقل می رساند هر دسته فقط باید دارای یک نوع گل باشند زیرا سرعت خشک شدن گلهای مختلف متفاوت است و تفکیک گلها بعد از خشک شدن مشکل می باشد بهتر است در یک دسته گل طول ساقه ها با هم متفاوت باشد تا گلها با هم در تماس نباشند و بهتر خشک شوند گلهای بزرگ باید به صورت انفرادی خشک شوند

محل اویزان کردن هردسته گل باید حداقل ۱۵ سانتی متر از سقف و همچنین از دسته گل مجاور فاصله داشته باشند تا هوا کاملا جریان داشته و از رشد قارچ و پوسیدگی جلوگیری شود فرایند خشک شدن در این روش ۱تا۶ هفته طول می کشد که بستگی به نوع گل مکان برداشت و مکان خشک کردن دارد وقتی گلها کاملا خشک شد آنها را براساس نوع گل و اندازه گل داخل جعبه بسته بندی می کنند گلهای ظریف و حساس باید جدا از گلهای سخت و مقاوم بسته بندی شده و برچسب بخورند. در این روش احتمال رنگ پریدگی و قهوه ای شدن گلها وجود دارد و فضای زیادی جهت کار لازم است گلهایی به رنگ صورتی،زرد،نارنجی و سوسنی مثل آهار،آفتابگردان و بنفشه بعد از خشک شدن بهتر رنگ خود را حفظ می کنند از جمله گلهایی که می توانند به این روش خشک شوند عبارتند از شقایق، همیشه بهار، جعفری، بومادران، شاه پسند، زلف پیر، تاج خروس، اسطوخودوس، زبان در قفا، انگشتانه، پیاز

خشک کردن گل طبیعی به روش خودم

من اول چند روز گل رو بصورت وارونه از یه جایی آویزون می کنم بطوریکه به چیزی برخورد نداشته باشه. بعد با اسپری براق کننده که توی خرازی ها می تونید تهیه کنید میشه کاملا خشک و براقش کرد.

شما می توانید با خشک کردن گل های خود تابلو گل خشک زیبایی برای دیوار اتاق خود درست کنید.

این پست به درخواست خانم زهرا داودی گذاشته شد. امیدوارم مفید باشه.

نظرات کاربران

سلام به شما کاربر محترم وبسایت پرشین لیدی، خیلی خیلی خوشحال میشیم اگر نظر خودتون رو درباره مقاله بالا برای ما بنویسید. اما لطفا از موارد زیر پرهیز کنید.

  • از کلماتی چون (عالی بود ، ممنون و ....) استفاده نکنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  1. RR گفت:

    AALIEE.vaqean mamnun omidvaram hamishe movafaq bashin.

  2. zahra.davodi گفت:

    خیلی ممنون مطلب خیلی مفیدی بود
    خیلی سایت خوبی دارید