1

چطور درمورد خواستگار تحقیق کنیم؟

تصویر پیدا نشد !

چطور درباره خواستگار تحقيق کنيم؟

امروز اما با پيچيده شدن روابط، تغيير الگوهاي آشنايي و ازدواج، زياد شدن مهاجرت و حتي بالا رفتن مشکلات زمينه‌اي مثل اعتياد يا بيماري‌هاي عصبي، ازدواج ديگر به سادگي و کم خطري گذشته نيست.
تبیان: در واقع همان قدر که ريسک ازدواج بالا رفته، ضرورت تحقيق و دقت و شناخت هم بيشتر شده است.
در ازدواج دو نوع تحقيق وجود دارد؛ تحقيق اوليه و تحقيق اصلي. تحقيق اوليه مختصر است و قبل از اجازه گرفتن براي خواستگاري انجام مي‌شود و مسئله همتايي خانواده‌ها از جهت اجتماعي، فرهنگي و ديني مد نظر است.
سؤالات اوليه درباره سن، تحصيلات، خدمت نظام وظيفه، شهر محل زندگي و… در همان تماس تلفني براي قرار خواستگاري پرسيده مي‌شود.

تحقيق اصلي پس از خواستگاري و جلسات گفتگوي پسر و دختر و با هدف رفع ابهامات انجام مي‌شود. بنابراين براي انجام چنين کار مهم و ظريفي، بايد چند نکته مهم را بدانيد:

از چه چيزي تحقيق کنيم؟

مسلم است؛ از خواستگار! اما اين که چه چيزهايي را درباره خواستگار بايد بدانيد، نکته مهمي است که خيلي‌ها ساده از کنار آن مي‌گذرند. با اين توجيه که: شناخت کامل زير يک سقف به دست مي‌آيد. اما واقعيت اين است که بخش مهمي از شناخت مربوط به همين پرس و جوهاست. شما درباره اين ويژگي‌ها بايد از اطرافيان عروس خانم يا آقاي داماد پرس و جو کنيد: الف) خانواده، ب)رفتار فردي و اجتماعي، ج)دوستان، د) مسئوليت‌پذيري ه)رعايت حقوق ديگران، و)اعتقادات مذهبي، ز)توانايي‌هاي او.
سوالاتتان هم حول و حوش اين موضوعات خواهد بود
– صفت بارز اخلاقي او چيست؟
– تا به حال عصباني شدنش را ديده‌ايد؟ اين جور وقت‌ها چطور رفتار مي‌کند؟
-رفتار اجتماعي او را چطور مي‌بينيد؟ روابطش با دوستان و خانواده چطور است؟
-كدام صفات اخلاقي را در او بيشتر مي‌بينيد؟
– عصبانيت او را در چه مواقعي ديده‌ايد؟
-با چه افرادي (چه تيپ شخصيتي) رفت‌وآمد مي‌کند؟
– اجتماعي است يا منزوي؟
-تا چه حد به خانواده و دوستان خود وفادار است؟
– چقدر به قولي که مي‌دهد پايبند است؟
– تلاش او براي کسب روزي حلال چگونه است؟ و…

از چه کساني تحقيق کنيم

1- تحقيق از آشنايان
بستگان شخص‌ از روحيات‌، اخلاق و کردار او باخبرند. مي‌توان درباره فرد مورد نظر از آن‌ها تحقيق کرد. البته اين به تنهايي کافي نيست چون ممکن است خويشاوندان‌، مصلحت‌انديشي کنند.
2- تحقيق از دوستان
دوستان نزديک فرد که مدتي با او در تماس و معاشرت و دوستي بوده‌اند منابع خوبي براي تحقيق هستند.
دوستي محصول هم رنگي و تفاهم است و معمولاً افراد درستكار با افراد ناشايست و بي‌بندوبار دوست نمي‌شوند. در واقع دوستان هركس تا حدي منعكس‌كننده روحيات او هستند.
3- تحقيق از محل کار يا تحصيل
اين افراد ممکن است مطالبي درباره شخص مورد نظر بدانند که حتي خويشان و دوستان نزديک او ندانند. اين روش تحقيق از دو روش پيش بهتر نيست اما کامل کننده آن‌هاست. از اين طريق ما قادر به شناخت فرد در زمينه‌هايي هستيم مانند: نحوه برخورد او با ارباب رجوع، نحوه مراوده با همکاران، همکاري و سازش با ديگران و پايبندي به اعتقادات ديني.
4- تحقيق از همسايه‌ها
اين رايج‌ترين روشي است که افراد با آن تحقيق مي‌کنند. با تحقيق در محل کار و تحصيل مي‌توان به شناختي از فرد و روحيات او دست يافت، اما با تحقيق در محل زندگي او، امکان شناخت خانواده هم ميسر مي‌شود. البته مشروط بر آنکه اعضاي خانواده او در محل سکونت فرد مورد نظر حضور داشته باشند و علاوه بر آن مدتي از زمان سکونت آن‌ها در آن محل گذشته باشد تا همسايگان به شناختي هرچند نسبي از آن خانواده رسيده باشند. از همسايگان در مورد اخلاق در خانه، سابقه دعوا و يا رفتار بد در محله پرس‌وجو كنيد اما مواظب باشيد كه جزئيات خواستگاري و ارتباط با آن‌ها را بر ملا نكنيد؛ چون ممكن است همسايه‌ها بعداً مزاحمت ايجاد كنند.
5- تحقيق از معرف
در مورد ازدواج‌هايي با حضور يک معرف، اگر فردي که دختر و پسر را به هم معرفي مي‌کند، نسبت به اهميت کار خود آگاه باشد و آن را با شناخت کافي نسبت به روحيات دو طرف انجام دهد، منبع خوبي براي شناخت و تحقيق خواهد بود.
6- صحبت با فرد مورد نظر
بعد از همه اين راه‌ها مي‌توان جلساتي براي گفتگوي خانوادگي، مهماني‌هاي خصوصي با حضور خانواده دختر و پسر و جلسات گفتگوي دو نفره عروس و داماد ترتيب داد تا با هم بيشتر آشنا شوند.
قرار نيست نظرتان در تحقيقات هم‌جهت با شخص منبع تحقيق باشد. شما براي كشف حقيقت آمده‌ايد نه براي ايجاد ارتباط و تفاهم هرچند ارتباط مناسب و حسن‌تفاهم. مي‌تواند به طرف مقابل اطمينان دهد و نكات مهمي بيان كند

نكات مهم در تحقيق

• سعي كنيد با همكار و هم مغازه‌اي او قرار ملاقاتي بگذاريد و از دوستان او راجع به خصوصيات روحي‌اش سؤال كنيد. از مسافرت‌ها و جاهايي كه با هم رفته‌اند و از علايق او بپرسيد. موقعيت آن‌ها و اينكه به چه اسم و عنواني مشهورند، چقدر با همسايگان ارتباط دارند و اينكه چه چيزهايي بيشتر برايشان مهم است.
• قرار نيست نظرتان در تحقيقات هم‌جهت با شخص منبع تحقيق باشد. شما براي كشف حقيقت آمده‌ايد نه براي ايجاد ارتباط و تفاهم. هرچند ارتباط مناسب و حسن‌تفاهم مي‌تواند به طرف مقابل اطمينان دهد و نكات مهمي بيان كند.
• تغيير و تحول در زندگي فرد خود نشانه‌هايي از حالات و روحيات اوست. در تحقيق به اين مسئله توجه كنيد.
• كسي كه براي تحقيق مي‌رود، مي‌تواند با موضوع ديگري غير از ازدواج سؤالاتي بپرسد. سپس موضوعات را به طور مستقيم بيان كند.
• موضوعاتي كه برايتان اهميت بيشتري دارد به محقق تأكيد كنيد و از او بخواهيد اهميت موضوع را بروز ندهد.
• اگر هنگام گفتگو با افراد مختلف به تناقضي رسيديد، تحقيق در آن زمينه را با دقت بيشتر و به دور از حساسيت ادامه دهيد.

نظرات کاربران

سلام به شما کاربر محترم وبسایت پرشین لیدی، خیلی خیلی خوشحال میشیم اگر نظر خودتون رو درباره مقاله بالا برای ما بنویسید. اما لطفا از موارد زیر پرهیز کنید.

  • از کلماتی چون (عالی بود ، ممنون و ....) استفاده نکنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  1. الهام گفت:

    سلام عزيزم عاليه ممنون ممنون