0

چک آپ کودکان قبل از ورود به مدرسه

تصویر پیدا نشد !

persianlady.ir

ورود به مدرسه زمان مناسبی برای بررسی

این است که آیا واکسن های کودک به روز شده اند یا نه.

باید بدانید که اگر یک یادآوری را از دست داده اید،

در اولین فرصت باید آن واکسن را تجدید کنید…

همیشه زمان ورود به مدرسه، دورۀ بسیار شلوغ و پرمشغله ای بوده است. منتظر آخرین لحظات نشوید، از قبل پیش بینی های لازم را بکنید. برخی اقدامات را می‌توان از قبل انجام داد یا برای آنها برنامه ریزی کرد تا ورود به مدرسه، برای شما و فرزندتان بدون استرس باشد.

تقویم واکسن هایش را به روز کنید
ورود به مدرسه زمان مناسبی برای بررسی این است که آیا واکسن های کودک به روز شده اند یا نه. باید بدانید که اگر یک یادآوری را از دست داده اید، در اولین فرصت باید آن واکسن را تجدید کنید. واکسن زدن به فرزندتان، محافظت از او در مقابل بیماری های به طور بالقوه شدید است، البته این اقدام محافظت از سایر اعضای خانواده و همکلاسی هایش هم خواهد بود.

وزنش را کنترل کنید
پزشک به طور معمول این کار را انجام خواهد داد، اما اگر او این کار را نکرد، خودتان می‌توانید تغییرات شاخص تودۀ بدنی فرزندتان را محاسبه کنید. محاسبۀ این شاخص برای بزرگسالان به این ترتیب است: دو بار وزن را بر قد تقسیم کنید. سپس عدد به دست آمده را در منحنی سلامت کودک بسنجید. این راه راحت ترین روش برای پیشگیری از اضافه وزن بیش از حد کودک خواهد بود. در صورت وجود اضافه وزن، حتماً با پزشک تان مشورت کنید.

یک مراجعۀ کوچک به دندانپزشک
مراجعه سالیانه به دندانپزشک برای بررسی وجود پوسیدگی های احتمالی و البته برای کنترل محل قرار گرفتن دندان ها (شاید ارتودنسی لازم باشد) ضروری است. برای پیشگیری از پوسیدگی، با پیدایش اولین دندان های آسیا و تا سن 14 سالگی، شیارها و شکاف های موجود روی دندان پوشانده می‌شوند. در این روش نوع خاصی روغن برای بستن شکاف های موجود بر سطح فوقانی دندان ها، که محل مناسبی برای پیشرفت پوسیدگی است، روی آنها مالیده می‌شود.

بینایی کودک باید مورد سنجش قرار گیرد
خوب دیدن برای حضور در کلاس درس ضروری است، چرا که بینایی شرط اول یادگرفتن خواندن و موفقیت تحصیلی است. مراجعۀ منظم به چشم پزشک اقدام مناسبی برای اطمینان یافتن از سلامت بینایی فرزندتان است. توجه داشته باشید، گاهی اوقات تأخیرها در مراجعه به چشم پزشک بسیار طولانی می‌شوند. پس همین حالا برای گرفتن وقت ملاقات با چشم پزشک تان اقدام کنید.

در صورت کوچکترین تردیدی به فکر کنترل شنوایی فرزندتان بیافتید
هر گونه کاهش شنوایی نیز برای یادگیری مضر و زیان آور است. در صورت کوچکترین تردیدی دربارۀ شنوایی فرزندتان، به متخصص گوش و شنوایی مراجعه کنید تا تست های ضروری شنوایی را انجام دهد.

گواهی پزشکی
این گواهی برای انجام تمرینات ورزشی در باشگاه ها ضروری است و توسط پزشک معالج تان صادر می‌شود. بنابراین پیش از ورود فرزندتان به مدرسه، مراجعه ای به پزشک برای دریافت این گواهی داشته باشید. و از همین حالا، به فرزندتان تأکید کند که یکی دو تا از ورزش های مورد علاقه اش را انتخاب کند. هدف از این کار این است که او ورزش محبوبش را به طور منظم انجام دهد. دربارۀ فعالیت های ورزشی که از سوی انجمن های مختلف پیشنهاد می‌شوند، مطالبی یاد بگیرید.

آموزش عادات درست
ریتم و مدت خواب: چند روز زمان نیاز است تا فرزندتان با ریتم زمان های مدرسه هماهنگ شود. قبل از ورود به مدرسه، فرزندتان باید یاد بگیرد که در ساعت های تعیین شده بخوابد و سر زمان های منظم از خواب بیدار شود. فراموش نکنید که تا 6 سالگی، یک کودک نیاز به 12 ساعت خواب شبانه و چرت بعد از ظهر دارد. در 13 سالگی، 9 ساعت خواب و در بزرگسالی 7:30 تا 8 ساعت خواب در روز ضروری است.

تلویزیون و کامپیوتر: کمبود خواب منجر به اُفت تحصیلی می‌شود، و علت اصلی این کمبود خواب زمان هایی است که روبه‌روی تلویزیون یا پشت کامپیوتر سپری می‌شوند. مانیتورها باعث بی تحرکی فرزندان مان هم خواهند شد که در این صورت احتمال اضافه وزن را با خود به همراه می‌آورند. بهترین کار این است که نه تلویزیون و نه کامپیوتر در اتاق فرزندتان وجود نداشته باشد. ضمناً ضروری است که یک برنامه ریزی دقیق برای تنظیم زمان هایی به منظور تفریح و سرگرمی فرزندتان در نظر گرفته شود.
شستشوی دندان ها: بهترین حالت این است که فرزندتان بعد از خوردن هر وعدۀ غذایی، دندان هایش را بشوید.

اگر او در بوفۀ مدرسه چیزی بخورد، حداقل باید دو بار در روز یعنی بعد از صبحانه و قبل از خواب مسواک بزند. باید یاد بگرید که بعد از مسواک زدن دندان ها، نه شیرینی بخورد و نه نوشیدنی شیرین بنوشد! بعد از خوردن میانه وعده به او تأکید کنید که یک لیوان آب بنوشد. آب بدون اینکه جای مسواک زدن را پر کند، می‌تواند تکه های باقی ماندۀ خوراکی ها را که می‌توانند به دندان ها بچسبند و باعث پوسیدگی آنها بشوند، از آنها جدا کند.

شستشوی دست ها: شستشوی دست ها قبل از غذا و بعد از خارج شدن از توالت کافی نیست. به فرزندتان تأکید کنید بدون اینکه دچار وسواس شود، به طور مرتب دست هایش را بشوید.

تغذیه: حتماً مهم است که فرزندتان کی و چه می‌خورد. به عنوان نوشیدنی باید آب بنوشد، بین وعده های غذایی هرزه خوری نکند، و غذاهای سالم و متعادلی را در زمان های تعیین شده ، بخورد. حواستان باشد که صبحانه را نادیده نگیرد. هنگام میان وعده، مراقب باشید که خوراکی متعادلی بخورد، بهتر است این خوراکی از گروه لبنیات یا کمپوت باشد. نسبت به شیرینی ها، پیراشکی، تکه های شکلات، بیسکویت های چرب و دیگر شیرینی ها بدبین باشید.

نظرات کاربران

سلام به شما کاربر محترم وبسایت پرشین لیدی، خیلی خیلی خوشحال میشیم اگر نظر خودتون رو درباره مقاله بالا برای ما بنویسید. اما لطفا از موارد زیر پرهیز کنید.

  • از کلماتی چون (عالی بود ، ممنون و ....) استفاده نکنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *