0

هفته پانزدهم بارداری

سایت پرشین لیدی

کودک شما چگونه تغییر می کند؟
اكنون طول بدن كودك شما از فرق سر تا پا حدود 10 سانتي متر، و وزن او در حدود 80 گرم است. كودك شما اكنون عمليات دم و بازدم را با مايع آمنيوتيك (به جاي هوا) انجام مي دهد كه به رشد كيسه هاي هوا در ريه هاي او كمك مي كند. اكنون اندازه پاهاي او بزرگتر از دستهاي او شده است، و مي تواند همه مفصلها و اعضايش را حركت دهد. اين بدان معني است كه دستهاي او بهتر كار مي كنند. غده هاي عرقي به تدريج ظاهر مي شوند و با اينكه پلك چشمهاي او بسته است، چشمانش مي توانند نور را احساس كنند. اگر شما يك نور شديد را به طرف شكم خود بتابانيد، احتمالا كودك شما روي خود را از نور برمي گرداند. در اطراف كودك شما چيز زيادي وجود ندارد كه او بتواند مزه آن را امتحان كند، اما اندام چشايي او در حال ظاهر شدن است. اگر در اين زمان سونوگرافي انجام دهيد شايد و فقط ممكن است از جنيست كودك خود آگاه شويد! با اين حال اگر اين آزمايش هم نتوانست جنسيت كودك شما را تعيين كند ناراحت نشويد. تعيين جنسيت به عواملي از قبيل ميزان شفافيت تصوير و وضعيت كودك در زمان انجام سونوگرافي بستگي دارد. كودك شما ممكن است به حالت حلقه زده قرار گرفته يا چرخيده باشد تا شما را سر كار بگذارد!

15

شما چگونه تغییر می کنید؟

احتمالا شما تا كنون حدود 2 كيلوگرم يا كمي بيشتر وزن اضافه كرده ايد. اگر ميزان اضافه وزن شما كمي كمتر يا بيشتر از اين مقدار است خيلي نگران نشويد. ميزان اضافه وزن در خانمهاي حامله با يكديگر متفاوت است. هرچند شما با نوسانات دوره حاملگي خو گرفته ايد اما ممكن است هر از چند گاهي با بروز يك عارضه جديد غافلگير شويد. اگر دچار گرفتگي بيني شديد مي توانيد آن را هم از جمله عوارض حاملگي فرض كنيد؛ زيرا افزايش هورمون استروژن ممكن است به تورم غشاء مخاطي و در نتيجه توليد مخاط بيشتر منجر شود. حجم خون شما نيز در حال افزايش است كه در نتيجه موجب گشاد شدن رگهاي شما (كه شامل رگهاي بيني نيز مي شوند) مي گردد. در نتيجه ممكن است گاهي اوقات خون دماغ شويد. از آنجا كه حاملگي موجب ايجاد تغييراتي در سيستم ايمني بدن شما مي شود و احتمال ابتلاي شما به برخي عفونتهاي خاص افزايش مي يابد ممكن است بيشتر دچار سرماخوردگي يا آلرژي شويد. در هر حال از مواد محرك مانند دود سيگار، گرد و غبار و الكل دوري كنيد. براي بهبود وضعيت منافذ بيني شبها از بخارساز يا مرطوب كننده هاي هوا استفاده كنيد و مقادير زيادي مايعات بنوشيد. همچنين مي توانيد از قطره نمكي بيني يا كلرور سديم استفاده كنيد. در صورتي كه وضعيتتان خيلي بد است از پزشك يا ماماي خود در مورد استفاده از داروي ضد احتقان يا دكونژستانت سوال كنيد.
اگر خود و همسرتان اين روزها كمي استرس داريد نگران نباشيد، شما تنها نيستيد؛ بسياري از زوجها نگران سلامتي كودك و خيلي چيزهاي ديگر هستند، مثلا اينكه آيا از عهده مسووليت خود به عنوان والدين بر مي آيند يا خير؟ با اين حال اگر مشكلات فيزيكي و بدني شما كم باشد و كمي هم انرژي به دست آوريد اين دوره سه ماه مي تواند بسيار جالب باشد. پس سعي كنيد از آن لذت ببريد.

فعالیت های این هفته
با كودك خود حرف بزنيد. اين كار براي ايجاد پيوند بين شما و كودكتان بسيار خوب است. اگر حرف زدن با كودك، به نظر شما كار عجيب و غريبي است مي توانيد برايش داستان بگوييد؛ يك كتاب، مجله يا روزنامه بخوانيد؛ يا رازهاي خود را به او بگوييد! انجام اين تمرين پس از تولد كودكتان در برقراري ارتباط بين شما خيلي كمك مي كند بعلاوه حرف زدن با كودكان يكي از بهترين راههايي است كه در ياديگري زبان به آنها كمك مي كند

نظرات کاربران

سلام به شما کاربر محترم وبسایت پرشین لیدی، خیلی خیلی خوشحال میشیم اگر نظر خودتون رو درباره مقاله بالا برای ما بنویسید. اما لطفا از موارد زیر پرهیز کنید.

  • از کلماتی چون (عالی بود ، ممنون و ....) استفاده نکنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *